Mamy określony cel nauki, wiemy co mogłoby pójść nie tak i zoptymalizowaliśmy nasze zasoby by minimalizować ryzyka. Metody nauki i materiały dobraliśmy do naszych potrzeb i możliwości. Gdy definiujemy cel, w kroku trzecim polecałam przygotować listę rzeczy do zrobienia (to-do list). Taka lista pomaga nam weryfikować nasz cel, gdy go optymalizujemy. Na tym etapie polecałam również stworzenie listy małych kroków, która jest tożsama z listą rzeczy do zrobienia, o ile nie przygotowaliśmy jej wcześniej.
Wypisanie etapów pozwala nam dokładniej przeanalizować to, co mamy wykonać, i minimalizuje ryzyko pominięcia istotnych etapów. Jest sporo sposobów i narzędzi, które mogą nam w tym pomóc.
przykładowe listy: do zrobienia, dziejące się, wykonane |
KANBAN
Jednym z najefektywniejszych sposobów są listy na karteczkach, polecam je wszystkim tym, którzy uwielbiają pisać i własnoręcznie przyklejać i przeklejać karteczki. Powstać może w ten sposób KANBAN (tablica rzeczy do zrobienia, dziejących się i wykonanych). To również element zarządzania projektami - w tym przypadku naszym językowym przedsięwzięciem.
Trello
Istnieją też różne narzędzia online, które pozwalają kanbanizować planowane działania. Moim ulubionym jest Trello. Nasze Trello składa się z tablic (boards), do których możemy dodawać listy i dowolnie jest nazywać. Możemy zatem przygotować listę działań.
przykładowe tablice |
przykładowe listy w ramach tablicy |
Do dodatkowych zalet Trello należą też rozmaite gadżety, bardzo usprawniające pracę z Trello. Z Trello możemy:
- dodawać tła tematyczne oraz naklejki do naszych tablic
- dodawać innych użytkowników do tablic oraz poszczególnych karteczek - zadań
- adresować innych użytkowników w naszych zadaniach
- obserwować zadania innych
- w ramach zadań może dodawać oraz załączniki: zdjęcia, dokumenty, linki
- dodawać checklisty, których wykonanie widoczne jest jako postęp
- nadawać dowolne etykiety zadaniom
- ustalać datę - dealine - wykonania
- dodawać komentarze
- śledzić historię działań i zmian danego zadania
- linkować inne zadania
Dodatkowo Trello dostępne jest na Androida i iOS, więc dostęp do naszego procesu nauki i postępu możemy mieć praktycznie wszędzie.
Wg mnie to bardzo przyjemne, proste i efektywne narzędzie do planowania, a później również zarządzania procesem nauki. Szczerze polecam! Osobiście używam go też do zarządzania innymi niż nauka przedsięwzięciami oraz do innych rzeczy, np. tworzenia wishlist :)
A czy Wy macie jakieś inne efektywne sposoby zarządzania?
Pozdrawiam i do zobaczenia w kolejnym poście!
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Wpisując komentarz zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu opublikowania go.