Jakość czasu i beczka czasu, czyli wykorzystywanie ukrytego potencjału

Z zamiarem napisania tego postu noszę się już od jakiegoś czasu. Już dawno przeczytałam bardzo ciekawy artykuł dotyczący maksymalizacji i optymalizacji czasu zatytułowany "How to find more time learning a language: Unlocking your true potential". Nie ukrywam, że dzięki temu prostemu ujęciu tematu w tym artykule o wiele łatwiej było mi przekonywać moich studentów do pewnych praktyk w nauce. Zachęcam do lektury oryginału, a tymczasem przybliżę Wam główne jego idee, te, które w mojej ocenie są najistotniejsze.


Źródło: pixabay.com
Czas
Aby nauka języków była skuteczna, musimy na nią poświęcić minimum 4 godziny w tygodniu. W codziennym zabieganiu może się to wydawać sporo, ale przekonacie się, jak w prosty sposób można dojść do 10-15, a nawet 20 godzin nauki w tygodniu. Oczywiście 20 godzin to już bardzo dużo, ale jeden z moich uczniów pracuje z językiem właśnie tyle czasu, maksymalnie wykorzystując każdą chwilę. 

Dlaczego czas jest tak istotny? Jak słusznie zauważa autor "How to find more time learning a language: Unlocking your true potential", Olle Linge, czynników odpowiedzialnych za sukces w nauce jest kilka, np. talent językowy, wiek, metoda i czas. Nie mamy wpływu na talent ani na upływający czas, ale możemy odpowiednio dobrać metodę i zmaksymalizować czas poświęcany na naukę. Nawet najlepsza metoda nie będzie skuteczna, jeśli nie poświęcimy jej odpowiednio dużo czasu ("coś pomnożone przez 0 daje 0").



Jakość czasu

Czas jest niezmiernie ważnym czynnikiem w naszym sukcesie, dlatego tak wiele miejsca poświęciłam do tej pory zarządzaniu czasem (tu i tu) oraz organizacji nauki (tu i tu). Warto zapamiętać, że czas, którym dysponujemy, nie jest wartością stałą. Mimo, iż każdego dnia powinniśmy mieć wydzielony konkretny czas na naukę, nasza nauka nie musi się ograniczać jedynie do tego właśnie czasu.

Olle Linge wprowadza pojęcie "jakości czasu" i zwraca uwagę na dwa typy czasu: czas wysokiej jakości i czas niskiej jakości. 

Czas wysokiej jakości to taki, kiedy mamy do dyspozycji wszystkie zasoby na raz, np.: 
  • materiały, 
  • wolne ręce, uszy, oczy 
  • możliwość 100% skupienia, 
  • ciszę, 
  • przestrzeń, 
  • nauczyciela etc. 
Wtedy powinniśmy prowadzić konwersacje z native speakerem, rozwiązywać wątpliwości z nauczycielem, pisać eseje.

Czas niskiej jakości, z kolei, to ten, kiedy nasze zasoby są ograniczone lub mamy za mało czasu, by rozpocząć bardziej złożone zadanie: 
  • możemy słuchać i mówić, ale nie możemy patrzeć (np. prowadząc samochód lub idąc ulicą), 
  • możemy słuchać i patrzeć, ale nie możemy mówić (np. w metrze czy tramwaju), 
  • możemy patrzeć i obsługiwać manualnie, ale nie słychać (np. w starym, głośnym pociągu), etc. 
Doskonale można wykorzystać ten czas słuchając podcastów, audycji, oglądając seriale, ucząc się z aplikacji mobilnych. Dodatkowo można zmienić język interfejsu naszych urządzeń elektronicznych, czy kont internetowych.

Nie zawsze mamy czas wysokiej jakości, ale ZAWSZE znajdzie się czas niskiej jakości. Olle opisuje to na przykładzie beczki wypełnionej kamieniami. Większe kamienie symbolizują czas wysokiej jakości (na naukę lub inne czynności wymagające naszego skupienia), jedynie ich ograniczona ilość zmieści się do beczki. Natomiast mniejsze, drobne kamyczki są w stanie dość szczelnie wypełnić przestrzenie pomiędzy dużymi kamieniami. Małe kamyczki reprezentują czas niskiej jakości, który zawsze da się "upchnąć" pomiędzy inne codzienne działania. Dzięki temu możemy zyskać nawet od kilku do kilkunastu godzin dodatkowego obcowania z językiem.


 Źródło: Stoonn at FreeDigitalPhotos.net
Musimy też pamiętać, aby nie wykorzystywać czasu wysokiej jakości na te rzeczy, które z powodzeniem możemy wykonywać w czasie o niskiej jakości. Jeśli mamy wolny wieczór tylko dla siebie, bez czekających obowiązków, hałasu i zgiełku, nie słuchajmy muzyki czy audiobooka. Napiszmy zaległy esej lub poćwiczmy sprawność komunikacyjną z zaprzyjaźnionym obcojęzycznym.

Podsumowanie
Teraz nie ma już wymówek, że nie mamy czasu na naukę! Czas znajdzie się zawsze i nie musi on koniecznie oznaczać siedzenia w skupieniu z nosem w podręczniku. E-learning i aplikacje mobilne doskonale wspomagają wykorzystanie czasu niskiej jakości, zatem, do dzieła!

0 komentarze:

Prześlij komentarz