Każdy uczy się inaczej
To święta prawda. Każdy z nas uczy się nieco inaczej. Różni nas tempo nauki, ilość pracy, którą musimy włożyć w naukę, to jakie skojarzenia zostają w naszej pamięci. Jest jednak kilka ogólnych naukowo udowodnionych zasad, które pozwalają zmaksymalizować efektywność naszej nauki. Jakie to zasady?
Źródło:pixabay.com |
5 zasad skutecznej nauki języków1
Te zasady pozwolą Ci zoptymalizować proces zapamiętywania uczonych informacji. Zapamiętasz szybciej, skuteczniej i na dłużej oraz nie zmarnujesz czasu na niepotrzebne powtórki.
- Ucząc się nowych treści (słówek czy gramatyki) buduj osobiste skojarzenia. Każde nowe wyrażenie połącz z przeżyciem, które masz już za sobą. Buduj kolejne połączenia neuronowe.
Odpowiedz sobie na przykład na takie pytania: "Kiedy miałem/am ostatnio styczność z... (wstawić obce słówko)"?, "Jakie znaczenie w moim życiu ma... (wstawić obce słówko)"?Np: "Jakie znaczenie w moim życiu ma desarrollo personal"? (hiszp.: rozwój osobisty)
- Gdy uczysz się jakiejś frazy, od razu spróbuj przywołać ją z pamięci (ang: tzw. recall). Nie sugeruj się tylko tym, że dopiero przecztałeś/aś ją. Natychmiastowe przywoływanie z pamięci daje dużo lepsze rezultaty w zapamiętywaniu treści, niż dłuższe "studiowanie" danej treści bez wysiłku przypomnienia jej sobie.
- Nie ucz się za dużo - brzmi interesująco? ;-) Nie ma sensu jedynie pozornie uczyć się więcej niż mózg potrzebuje do zapamiętania treści. Jeśli przywołując dany element z pamięci pamiętasz go, przejdź dalej.
- Stosuj metody powtórek - tzw. spaced repetitions. Dzięki temu będziesz powtarzać tylko te zwroty i zasady, które są bliskie zapomnieniu. Oszczędzisz czas i nie przetrenujesz mózgu, powtarzając tylko to, co faktycznie tego wymaga. Możesz korzystać w wersji analogowych (np. metoda Leitnera) lub elektronicznych (np ANKI).
- Przy każdej powtórce wzmacniaj skojarzenia i dodawaj nowe informacje. Gdy po raz kolejny powtarzasz dany element językowy od nowa "przepisujesz' jego historię w Twoim życiu. Być może wydarzyły się nowe rzeczy, które możesz dodać do tego elementu? Może desarrollo personal oznacza teraz dla Ciebie dodatkowe kursy zawodowe, naukę kolejnego języka lub ukończenie wymarzonego szkolenia.
Traktując uczone elementy językowe w ten sposób, zwiększasz swoje szanse na skuteczniejszą naukę języka. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o poszczególnych krokach, koniecznie śledź bloga, wkrótce pojawi się więcej szczegółowych informacji. Serdecznie zapraszam.
1 W bardzo przystępny sposób opisuje te elementy Gabriel Wyner w książce "Fluent Forever"↩
Mnemotechniki, to bardzo ciekawe zagadnienie. :)
OdpowiedzUsuńMożna jeszcze stosować tzw. pałac pamięci- wyobrazić sobie pałac, lub pokój i poumieszczać w nim wizualnie słówka. Następnie przywołać z pamięci kiedy się chce. Działa. Pozdrawiam
carolangue.blogspot.com
Zgadza się, dodatkowo mnemotechniki to bardzo obszerne zagadnienie. W kolejnych postach dokładniej opiszę techniki mnemonicznego budowania skojarzeń, choć to pewnie nie wyczerpie tematu. Pozdrawiam.
UsuńBardzo mi się podobają twoje rady. Mam tylko jeden głupi zarzut - źle mi się czyta tekst tą czcionką! :)
OdpowiedzUsuńOjej, jesteś pierwszą osobą, której ta czcionka się nie podoba, większość właśnie ją zachwala! Osobiście bardzo ją lubię ;-), ale każdy ma jakieś swoje dziwactwa, ja np. nie cierpię niewyjustowanych tekstów, ale co zrobić jak połowa internetu tak ma :-p
UsuńJa tu zostaję, bo od lat nieskutecznie się ucze języków ;( Chyba jestem kompletnym matołkiem :)
OdpowiedzUsuńZapraszam! A co do nauki obstawiam właśnie nieskuteczne metody. Wystarczy dobrać to, co działa na nas. Pozdrawiam serdecznie.
UsuńBrakuje mi nauki języków obcych, dopóki byłam w szkole, rozwijałam się pod tym kątem, a teraz stoję w miejscu, a wręcz cofam się. I wiesz co? twój tekst wzbudził we mnie chęć do nauki :D Także dzięki za motywującego kopa! A z Twoich zasad po części korzystałam chyba intuicyjnie :)
OdpowiedzUsuńTo bardzo dobrze! Motywacja jest ważna, ale bez odpowiednich technik nie zda się na wiele. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńZupełnie nie rozumiem, co chciałaś przekazać w drugim punkcie. Co masz na myśli pisząc o przywoływaniu z pamięci?
OdpowiedzUsuńMagdo,chodzi o to, by informacje sobie przypominać aktywnie, a nie biernie czytać. Jeśli uczysz się słówek - mając na myśli polski odpowiednik, definicję, czy graficzną reprezentację etc przypominasz sobie jak to słowo jest w języku obcym. Przywoływanie czyli przypominanie sobie, taka forma natychmiastowego testowania się.
UsuńPozdrawiam.