Żródło:pixabay.com |
Dziś zapraszam na nieco inny, nadprogramowy tekst. W ramach akcji „W 80 blogów dookoła świata” wraz z Blogami Językowymi i Kulturowymi zabieram Was do świata hiszpańskiej mody i nietypowej gospodarki, które stawiły czoła kryzysowi ekonomicznemu.
Temat ten odbiega od strategii nauki języków, które tradycyjnie znajdujecie na tym blogu. Gdy jednak dowiedziałam się, że w tym miesiącu w ramach publikacji „W 80 blogów dookoła świata” myślą przewodnią będą stroje i moda z różnych zakątków świata, nie mogłam oprzeć się udziałowi w tej edycji. Temat ten jest bliski mojemu sercu ze względu na właśnie aspekt mody, fascynujące modele biznesowe w tej branży oraz samą Hiszpanię oczywiście. Serdecznie zapraszam.
Modowe sukcesy Hiszpanii
Śmiało można stwierdzić, że Hiszpania jest, w niemniejszym stopniu niż Francja czy Włochy, w czołówce potentatów modowych.
Zapewne większości z Was znane są marki odzieżowe takie jak np.: Zara i Bershka (grupa Inditex), Mango czy Desigual. To prężne marki mające centra dystrybucji na całym świecie. Jednak mniej znanym pozostaje fakt, że w ostatnich latach w Hiszpanii wciąż pojawiają się dziesiątki nowych adeptów modowej sztuki, chcący powtórzyć sukces galicyjskiej sieci sklepów Amancio Ortegi - Zary. Założone tuż przed, a nawet już w czasie kryzysu gospodarczego, wiele z nowych firm odzieżowych ma już dziesiątki, a nawet setki sklepów na świecie oraz milionowe dochody. Do nowych marek odnoszących spektakularne sukcesy należą m.in.: Bimba y Lola, Shana, Kling, El Ganso czy Gocco z odzieżą dla dzieci.
Niezwykle ciekawym jest fakt, że marki te sprzedają od 20% do 30% swoich produktów poza granicami Hiszpanii. Prawie wszystkie sieci pojawiły się w przeciągu zaledwie ostatnich kilku lat i są już obecne na międzynarodowej arenie, czy to w sklepach firmowych, franczyzowych czy stoiskach w galeriach.
Jedną z podwalin tego sukcesu jest fakt, że Hiszpania specjalizuje się w cenowym segmencie średnim, który ma (naj)większy potencjał sprzedażowy. Hiszpania ma także najbardziej konkurencyjny rynek w Europie.
Kryzys? Jaki kryzys?
Najbardziej zaskakujące jest to, że dla nowych przedsiębiorców kryzysu jak gdyby nie było. Kryzys zmusił przedsiębiorców modowych do bycia bardziej ostrożnymi w kwestii wydatków i kosztów, a nauczył ich nie pożyczać. Nowe marki unikają najdroższych czynszów, otwierają tańsze lokale, a następnie przejść do bardziej prestiżowych lokalizacji. Wielu przedsiębiorców twierdzi, że kryzys pomógł im, wymuszając niższe czynsze i koszty produkcji. Dodatkowo ludzie docenili możliwość kupowania dobrej jakości ubrań projektowanych na modłę hitów z paryskich wybiegów, jednak w dużo niższej cenie.
Magiczny czynnik Zary
Do tego należy dodać "czynnik Zary" i jego wpływ na innych. Galicyjska firma zapoczątkowała model biznesowy, który nie tylko był później naśladowany przez dziesiątki mniejszych firm, ale nawet stał się przypadkiem omawianym w szkołach biznesu. Kluczowym czynnikiem sukcesu sieci jest wprowadzenie bardzo zróżnicowanej oferty i natychmiastowe reagowanie na to, co dzieje się w świecie mody. Dzięki temu klientowi dostarczane są zawsze najnowsze trendy odzieżowe w przystępnej cenie.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat serdecznie polecam następujące źródła:
- Człowiek, który stworzył Zarę - Covadonga O'Shea
- Radzka Ikony - Zara.
- Artykuł w El Pais.
Serdecznie zapraszam również do odwiedzenia pozostałych blogów biorących udział w akcji. Znajdziecie ich tutaj:
Austria:
Viennese breakfast – Austriacy ubrani na ludowo – od święta i do biura
Chiny:
Biały Mały Tajfun – Stroje ludowe Yunnańczyków
Finlandia:
Finolubna – Marimekko. Ikona fińskiej mody
Francja:
Zabierz Swego Lwa – Culottes, pantalon (40)
Viennese breakfast – Austriacy ubrani na ludowo – od święta i do biura
Chiny:
Biały Mały Tajfun – Stroje ludowe Yunnańczyków
Finlandia:
Finolubna – Marimekko. Ikona fińskiej mody
Francja:
Zabierz Swego Lwa – Culottes, pantalon (40)
Gruzja:
Gruzja okiem nieobiektywnym: Gruzińskie stroje w różnych odsłonach
Japonia:
Kimono – garść ciekawostek
Kirgistan:
Kirgiski.pl – Tradycyjny strój kirgiski
Norwegia:
Norwegolożka: Bunad – norweski strój narodowy
Patinorway: Stroje w Norwegii – Jak poznać Norwega?
Szwajcaria:
Szwajcarskie Blabliblu: Szwajcarska tradycyjna koszula z motywem szarotki alpejskiej a ksenofobia
Turcja:
Turcja okiem nieobiektywnym: Tureckie stroje kiedyś i dziś
Włochy:
Studia, parla, ama. – Bądź jak Sofia Loren
Włoski świat mody w męskim wydaniuSzwajcaria:
Szwajcarskie Blabliblu: Szwajcarska tradycyjna koszula z motywem szarotki alpejskiej a ksenofobia
Turcja:
Turcja okiem nieobiektywnym: Tureckie stroje kiedyś i dziś
Włochy:
Studia, parla, ama. – Bądź jak Sofia Loren
A czy Wy zainteresowaliście się jakimś językiem ze względu na modę kraju, w jakim się go używa? To też doskonały powód, by zacząć się uczyć.
Orientujesz się może, czy te nowsze marki decydują się na produkcję ubrań w Hiszpanii? Czy niestety idą w ślady zary i są to fabryki w Chinach czy Bangladeshu (gdzie pracują dzieci)?
OdpowiedzUsuńBardzo chciałabym znaleźć kilka ciekawych europejskich marek, które produkują w swoich krajach.
Nie wiem czy wszystkie, ale np. El Ganso twierdzi, że szyją w Europie. Na pewno warto zbadać temat. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń